Studiekeuze

Gepubliceerd op 15 mei 2020 om 09:40

Op de havo moest ik eerst een profiel kiezen. Die keuze was nog niet zo moeilijk. Biologie, natuur- en scheikunde waren nou niet bepaald mijn favoriete vakken. Ook economie trok mij niet erg. Hierdoor bleef er maar één keuze meer over: Cultuur en Maatschappij.

Daarna kwam de grote vraag; wat ga je daarna doen? Al vrij snel wist ik dat ik het leuk vond om mensen te helpen. Maar op welke manier? Helpen in een restaurant, helpen in een ziekenhuis, helpen door de administratie te doen, helpen door activiteiten met hen te doen? Ik had geen flauw idee. Maar aan de andere kant moesten mensen ook niet de hele dag aan mijn hoofd gaan zitten zeuren. Als puber vind je al snel dat iemand zeurt (en al helemaal de ouders en docenten, maar dat is een ander verhaal).

Diverse open dagen heb ik bezocht. De keuze voor wat ik ging bezoeken was vaak een afvalrace; dat en dat ga ik sowieso niet doen. Ook was er via school een open avond waarbij opleidingen vertelden wat het inhield. Interessant vond ik het wel. Ook mijn moeder vond dit leuk. Zij was vaak mee aan het kijken naar studies. Zij keek met een heel andere blik die je nu je ouder bent beter ziet.

Uiteindelijk heb ik Propedeuse Psychologische en Pedagogische Studies gekozen te gaan doen aan Saxion in Deventer. Dat was de opleiding voor als je iets met mensen wilt gaan doen maar je wist nog niet precies was, alleen dat het iets sociaals moest zijn. In die tijd volgde ik vakken zoals psychologie en pedagogiek. Erg interessant vond ik dit. Na een half jaar ben ik doorgestroomd naar de opleiding Personeel en Arbeid waarin ik me heb gespecialiseerd in loopbaanontwikkeling en arbeidsintegratie.

 

Het puberbrein is nog niet volledig ontwikkeld.  Huub Nelis schrijf erover in zijn boek “puberbrein binnenstebuiten”. Het is nog niet in staat een keuze te maken voor de lange termijn. Wij, als maatschappij, verwachten van de jongeren dat ze dit wel kunnen. Vanaf hun 18e zien we ze zelf als volwassene. Hoe volwassen was jij op je 18e en welke rare stommiteiten haalde je uit? Ook studiekeuze is veel op ingericht op een voltooid brein. Enigszins ook logisch, want wat moet je anders? We moeten deze wetenschap naar mijn mening wel altijd in ons achterhoofd houden.

 

Tijdens mijn werk als decaan/loopbaanexpert i.o. heb ik veel te maken gehad met studiekeuze binnen het mbo-onderwijs. Diverse loopbaantrajecten heb ik met leerlingen doorlopen. Er waren een aantal dingen die me opvielen in relatie tot studiekeuze:

  • Sommige leerlingen hebben een onrealistisch beeld over de studie.
  • Ouders zijn vaak betrokken, maar soms ook té betrokken. Gevolg: Student gaat dromen van ouders naleven ipv eigen dromen en student komt in lastige positie doordat hij/zij de ouders niet teleur wil stellen.
  • Studenten zijn vaak bang om verkeerd te kiezen.
  • Sommige studenten zijn nog niet klaar voor het studerende leven, het puberbrein heeft iets langer werk nodig. Geen zorgen, dit komt goed.
  • Studenten zien studiekeuze als iets waar je je leven lang aan vast zit.

 

Eén van de dingen die ik wilde bereiken tijdens mijn trajecten was de student vertrouwen en plezier vinden in hun eigen toekomst. Dit deed ik door bovenstaande punten bespreekbaar te maken. Een voorbeeld daarvan was het bespreken van “de verkeerde keuze”. Wat is dat nou eigenlijk? Als je 3 opleidingen tof vind en werkelijk goed hebt onderzocht, kun je dan wel verkeerd kiezen? Of heb je dan stiekem mazzel dat je niet eens verkeerd kunt kiezen? In het slechtste geval leer je iets wat je niet wil leren. Die les is minder leuk maar minstens zo leerzaam. Daarnaast wanneer je deze 3 studies naast elkaar zet, zie je vaak vrij veel overeenkomsten. Tijdens studies heb je vaak voldoende keuzemomenten voor specialisaties. Iedereen bewandelt zijn of haar eigen weg.

 

Loopbaanvragen leerling:

  • Als je jezelf een superkracht kon geven, welke zou dat dan zijn?
  • Naar welk beroep ben je nieuwsgierig?
  • Wat wilde je als kind graag worden?
  • Wat heb jij nodig om een goede keuze te kunnen maken? En hoe zorg je ervoor dat je deze hulp krijgt?

 

Loopbaanvragen ouders:

  • Welke talenten zie van jezelf terug in je kind?
  • Hoe zorg je ervoor dat je ondersteunend bent ipv sturend in de loopbaankeuze?
  • Wat zijn jouw angsten ten aanzien van de studiekeuze van je kind en hoe ga je hiermee om?
  • Waar mag jouw kind best wat trotser op zijn?

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.